WAU ry liikuttaa viikoittain maksutta 10 000 koululaista kautta maan

Jokaisella lapsella on oikeus harrastukseen. WAU ry luo tasa-arvoista kasvua lapsille ja alueille ympäri Suomen. Yhdistyksen pääasiallisena toimintamuotona ovat maksuttomat, liikunnalliset matalan kynnyksen kerhot lasten omilla kouluilla. Lisäksi WAU ry järjestää ohjattua välituntiliikuntaa usealla paikkakunnalla ja leirejä koulujen loma-aikoina.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on WAU ry:n suojelija.

Aamuisin, iltapäivisin ja jopa keskellä koulupäivää toimivat WAU! -kerhot helpottavat lapsiperheiden arkea ja tarjoavat lapsille liikunnallista tekemistä koulupäivien yhteyteen. Monipuolisen liikunnan ja säännöllisen harrastustoiminnan on todettu vahvistavan lasten terveyttä ja sosiaalisia taitoja sekä ehkäisevän syrjäytymistä. Toiminta vastaa myös hallitusohjelman kärkihankkeeseen: tunti liikuntaa jokaiseen koulupäivään.

Uusia kerhoja Uuteenkaupunkiin

Yhteistyökumppaniensa tuella WAU ry liikuttaa viikoittain jo noin kymmentä tuhatta lasta ja nyt toiminta laajenee Uuteenkaupunkiin. WAU:n periaatteena on laajentua sinne, missä toiminnalle on suurin tarve ja kysyntä, ja syksyllä 2017 toimintaa tulee olemaan Akaalla, Espoossa, Eurassa, Helsingissä, Hollolassa, Juupajoella, Kangasalla, Kauniaisissa, Keravalla, Kirkkonummella, Korsnäsissä, Kuopiossa, Kärkölässä, Lahdessa, Lappeenrannassa, Lohjalla, Loimaalla, Mikkelissä, Mustasaaressa, Orimattilassa, Oulussa, Padasjoella, Pedersöressä, Porvoossa, Raahessa, Raaseporissa, Reisjärvellä, Rovaniemellä, Salossa, Sauvossa, Savitaipaleella, Siilinjärvellä, Siuntiossa, Taipalsaarella, Tampereella, Tuusulassa, Uudessakaupungissa, Vaasassa, Vantaalla, Vihdissä ja Ylitorniolla.

Kerhojen rahoitus

WAU! -kerhot rahoitetaan julkisen ja yksityisen yhdistelmällä. Toimintaamme tukemassa on Opetus- ja kulttuuriministeriö, kuntia, säätiöitä, yrityksiä ja yksityisiä tahoja. Rahoituksemme ja toimintamme monipuolisuuden tarkoituksena on luoda kaikille Suomen lapsille yhtäläiset mahdollisuudet laadukkaaseen säännölliseen harrastukseen taustasta ja asuinkunnasta riippumatta.

WAUhtipäivät osallistavat koko perheen

WAUhtipäivä on WAUn kehittämä uusi konsepti, jolla edistetään Liikkuva koulu -ohjelmaa. Koska vanhempien osallistumisella lapsen koulupäivään on todettu olevan suurta merkitystä kouluviihtyvyyteen, on WAUhtipäivä perheliikuntatapahtuma, joka järjestetään yhteistyössä vanhempainyhdistysten, oppilaiden ja koulun henkilökunnan sekä WAU ry:n kanssa. Tapahtuma voidaan järjestää arki-iltana tai viikonloppuna. Tapahtuma voi olla myös koulun virallista toimintaa, ja se voidaan näin ollen järjestää osana lauantaikoulupäivää. Mallia voidaan myös toteuttaa yhteistyössä päiväkotien kanssa.

WAUhtipäivällä on useita tavoitteita. Sen avulla luodaan uusia toimintamalleja, joiden avulla koulut voivat toteuttaa niille määrättyä yhteisöllistä oppilashuoltoa, jonka tavoitteena puolestaan on yhteisöllinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. WAUhtipäivä tähtää myös toimintakulttuurien liikunnallistamiseen koulu- ja päiväkotiympäristössä, kouluikäisten sekä esikoululaisten ja heidän perheittensä liikuntatottumusten kehittämiseen sekä antaa tietoa liikunnan, ravinnon ja levon merkityksestä koululaisten kasvussa.

WAUhtipäivä edistää erityisesti perheliikuntaa, mutta sen suunnittelussa ja toteutuksessa osallistetaan eri tahoja, minkä vuoksi tapahtumilla ja hankkeen muilla tuotoksilla voidaan vaikuttaa lukuisiin kohderyhmiin.

WAUhtipäivässä keskeistä on oppilaiden osallisuus tapahtuman suunnittelussa, sisällössä ja järjestämisessä. WAUhtipäivä on Opetus- ja kulttuuriministeriön tukema hanke, ja sen toimintamallia luodaan ja kehitetään eteenpäin kuluvan syksyn aikana, jolloin toteutetaan yhteensä 15 WAUhtipäivää eri puolilla maata.

Pidetään lapset WAUhdissa

WAU ry on vuonna 2009 perustettu voittoa tavoittelematon kotimainen hyvinvointijärjestö, joka edistää lasten ja nuorten terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia liikunnan avulla. Yhdistyksen tehtävänä on järjestää fyysistä aktiivisuutta edistävää matalan kynnyksen kerhotoimintaa lapsille ja nuorille, ja pitkän tähtäimen tavoitteena on saada tunti liikettä jokaiseen koulupäivään harrastustoiminnan avulla.

WAU ry on johtava lasten liikuttaja Suomessa, vahva alansa asiantuntija ja ainoa liikuntajärjestö, joka itse järjestää valtakunnallisesti mittavaa, laadukasta matalan kynnyksen liikunnallista toimintaa. Kykenemme tuottamaan toimintaa myös siellä, missä muut eivät vastaavaan pysty.

Yhdistys on vuosien 2009–2017 aikana lisännyt lasten liikettä jo lähes miljoonan tunnin verran.

Lisätiedot:

WAU ry